گفتگو با هفته نامه بهرنگ

‍ سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اراک در سال ۹۷ با هدف ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری و تشویق سرمایه گذاران برای به جریان انداختن سرمایه خود در شهر اراک ایجاد شد.
از آنجاکه در حال حاضر شهرداری اراک نیز مانند شهرداری شهرهای دیگر نیازمند تامین هزینه های سنگین پروژه های خود از طریق جذب مشارکت سرمایه گذاران است، فعالیت این سازمان و جذب صاحبان سرمایه به سمت شهر از اهمیت شایانی برخوردار می باشد.

سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اراک دردر این ارتباط گفت: فرصت ها و پروژه های مختلف شهری و عمرانی در هفت حوزه محیط زیست و مدیریت پسماند، انفورماتیک و شهر هوشمند، کسب وکار و امور تجاری، ترافیک و حمل و نقل، گردشگری و تفریحات، شهر سالم و فرهنگ و هنر برای این سازمان تعریف شده است.
سیدفرامرز مهاجرانی بیان داشت: از زمان آغاز به کار این سازمان ۱۰۰ پروژه در سه فاز بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت در فهرست پیش بینی های مدیریت شهری قرار گرفت.
وی افزود: ۲۰پروژه از این تعداد، اولویت های سال ۹۸ را تشکیل می دهند که بسترهای آن نیز فراهم آمده است.
سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اراک اجرای استخر بانوان، تله کابین مستوفی و دره گردو، کافی شاپ و فست فود باغ گل شهرصنعتی، ساخت مجموعه پردیس فرهنگی و هنری شهر اراک، ساخت مجموعه پامچال شهرصنعتی، بازسازی ترمینال مسافربری فراهان، اجرای طرح انتقال صنوف مزاحم شهری، احداث پیاده راه و فست فود بلوار ورزش، پارک وحش اراک، تکمیل مجتمع تجاری ایران زمین، مجموعه باغ ایرانی در نهالستان شهرداری، تکمیل مجتمع تجاری آفتاب، مجموعه تفریحی پارک جنگلی شهید باهنر، ساخت سالن ورزشی جهانگیری، ایجاد ایستگاه های دوچرخه در سطح شهر، اجرای طرح گردشگری بام اراک، مجتمع استحصال خاک و نخاله و اجرای ساختمان اداری و تجاری خوزستان پروژه را از پروژه های مهم امسال دانست.
مهاجرانی تصریح کرد: برای مهیا کردن زمینه های حضور و مشارکت سرمایه گذاران در شهر، ضرورت دارد سمت و سو و ظرفیت های شهری،قابل قبول و چشمگیر باشد و از طرف دیگر با بهبود فضای کسب و کار، برنامه های منجر به افزایش درآمد برای شهر و شهروندان در نظر گرفته شود.
وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته، در حال حاضر شهر اراک و استان مرکزی در شاخص های کسب و کار نیازمند یک تغییر نگرش منطقی و بهبود وضعیت است که در این راستا عنایت ویژه به تعاملات بین بخشی و همکاری تمامی دستگاه های مرتبط ضروری می باشد .
به دیگر سخن یک عزم همگانی و مشارکت میان دستگاه ها لازم است تا در این ارتباط اراک به جایگاه واقعی خود دست یابد.
مهاجرانی ابراز داشت: علاوه بر این تامین امنیت سرمایه سرمایه گذاران که از مهمترین موضوعات است باید در رئوس برنامه ها قرار گیرد و صاحبان سرمایه از بکارگیری سرمایه های خود در شهر هیچگونه دغدغه و نگرانی به خود راه ندهند.
وی اضافه کرد: موضوعات حقوقی و قراردادها نیز از موارد دیگری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و در این خصوص نیز سرمایه گذاران احساس کنند تحت حمایت های قانونی هستند و قانون از ایرادات و خطاهای احتمالی آنان در حین اجرای پروژه(نه خطاهای عمدی و سازمان یافته) چشم پوشی می کند. سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اراک در بخش دیگری از گفتگوی خود گفت: این سازمان کیفیت اجرای پروژه ها را هرگز فدای شتاب بخشی به زمان انجام آن نمی کند و برنامه ریزی های دقیق و فنی را حائز اهمیت می داند.
وی ادامه داد: در همین رابطه تمام پروژه های فنی، توسط مهندسین مشاور معتمد در ابتدا مورد واکاوی و بررسی و سپس مورد نظارت حین اجرا قرار می گیرد تا کمترین میزان اشتباه و خطا رخ دهد.
مهاجرانی بیان داشت: به منظور استفاده از تجربیات مفید دیگران، این سازمان تلاش کرده است با سازمان های مشابه خود در نقاط مختلف کشور تعاملات مناسبی برقرار کند و از تجربیات شهرهای موفق تر بهره مند شود.
وی افزود: در این راستا بیشترین میزان ارتباط گیری، با سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی اصفهان، مشهد و کرمانشاه صورت گرفته است.
سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری خاطرنشان ساخت: شرکت در جلسات فصلی دبیرخانه شهرداری های کشور تحت عنوان کمیسیون مدیران سرمایه گذاری شهرداری های کلان شهرها نیز از اقدامات دیگری است که دراین سازمان انجام گرفته است.
وی افزود: در این جلسات علاوه بر بهره گیری از پیشنهادات شهرهای دیگر، پیشنهاداتی نیز توسط این سازمان ارائه شده و مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: راه اندازی سامانه و وبسایت برای دبیرخانه این کمیسیون به منظور پرزنت طرح ها و پروژه ها و همچنین رایزنی با معاونت عمرانی وزارت کشور در جهت رفع موانع جذب سرمایه گذار خارجی و مشکلات دیگر شهرداری ها از پیشنهادات سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اراک بود که اعضا به انجام آن تمایل نشان داده و از آن استقبال کردند.
مهاجرانی در ارتباط با اقدامات انجام شده سالجاری در این سازمان یادآور شد: از ۲۰ پروژه تعریف شده برای سالجاری شش پروژه به ارزش ۶۰میلیاردتومان به مرحله عقد قرارداد رسیده است.
وی افزود: ۵۰میلیاردتومان این پروژه ها به بهسازی و بافت پروژه فردین پور در قالب چهار بلوک مسکونی و یک بلوک تجاری-اداری اختصاص دارد و مابقی برای پروژه های استخر بانوان، بازسازی رستوران کوهپایه، احداث سرویس بهداشتی در ۳۰نقطه از شهر و رستوران و کافی شاپ گل موقت شهر صنعتی پیش بینی شده است.
سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اراک با اشاره به اینکه بوروکراسی های دست و پاگیر سر راه فعالیت سرمایه گذاران از یکسو و وجود مشکلاتی در اراضی تحت مالکیت دولت که برای اجرای پروژه های عظیم شهری درنظر گرفته شده از سوی دیگر را از عمده چالش های پیش روی این مجموعه دانست که نیازمند اتخاذ تدابیری برای سرعت بخشی به رفع و حل آن است.
مهاجرانی تاکید کرد: براین باوریم که در ایجاد مشکلات و موانع فراروی فعالیت سرمایه گذاران همه ما مقصریم و به همین دلیل باید برای رفع آن نیز گام اساسی و همگانی برداریم. ?روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اراک

Scroll to Top